سابقه و هدف: هيپرکلسترولمی از عوامل مهم در ايجاد آترواسکلروز و بيماری های قلبی عروقی است. با توجه به وجود گزارش هايی مبنی بر تأثير مفيد آجيل روی پروفايل چربی در افراد سالم و به منظور تعيين اثر مصرف بادام زمينی بر پروفايل چربی در افراد هيپرکلسترولميک همراه با رژيم معمولی، اين تحقيق در بيمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتی در سال 1383 انجام گرفت.
مواد و روش ها: تحقيق با طرح کارآزمايی بالينی بر روی 37 فرد واجد شرايط هيپرکلسترولميک با ميزان کلسترول خون 200 تا300 ميلی گرم در دسی ليتر با مقايسه قبل و بعد مصرف انجام شد. به اين افراد به مدت 4 هفته به ميزان 15 درصد کل کالری مصرفی روزانه (حدود 50 گرم) بادام زمينی داده شد. در اين مطالعه از Paired t-test جهت قضاوت آماری استفاده شد.
يافته ها: در اين تحقيق 37 نفر با سن 6/8 ± 43 سال شرکت کردند. ميزان کلسترول از 29 ± 233 به34 ± 215 ميلی گرم در دسی ليتر (001/0> P)، کلسترول LDL از 18 ± 103 به 12± 94 ميلی گرم در دسی ليتر (001/0= P) و تری گليسريد از 116± 218 به 92 ± 189 ميلی گرم در دسی ليتر (03/0 = P) کاهش يافت. همچنين نسبت های LDL-C/HDL-C از 18/0± 07/2 به 09/0± 94/1 (001/0 P<) و Total Cholesterol/HDL-Cنيز از 03/1± 8/4 به 25/0± 43/4 (04/0= P) کاهش نشان داد. همچنين فشار خون سيستوليک نيز از 15± 115 به 16± 109 ميلی متر جيوه کاهش (002/0 (P =يافت، اما در طی اين مطالعه وزن و BMI تغييری نداشت.
نتيجه گيری: به نظر می رسد که مصرف بادام زمينی همراه با رژيم معمول و بدون توصيه خاص در افراد هيپرکلسترولميک منجر به بهبود سطح چربی های خون بدون افزايش وزن می شود. بررسی اثرات مصرف طولانی مدت بادام زمينی در افراد هيپرکلسترولميک در يک تحقيق تجربی با کنترل توصيه می شود.
دکتر مينا قديمی نوران ، دکتر مسعود کيمياگر ، دکتر مجيد ميرزازاده ، دکتر عليرضا ابدی ، بررسی اثرات مصرف روزانه بادام زمينی بر سطح چربی های خون افراد هيپرکلسترولميک نشريه پژوهنده، 1386; 12 (5) :377-385