[صفحه اصلي ]    
نشريه پژوهنده awt-yekta Pajoohandeh Journal
:: جلد 6, شماره 5 - ( دى 1380 ) ::
برگشت به فهرست نشريات جلد 6 شماره 5 صفحات 9-15
XML بررسی مقايسه اثرات مکمل ويتامين E، اسيد چرب امگا 3 و اثر توام اين دو بر چربی و فشار خون بيماران همودياليزی Print

نويسندگان: سرافرازی ندا *، اتابک شهناز ، ولائی ناصر و کيمياگر مسعود
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی
چکيده مقاله:
سابقه و هدف: نظر به اهميت کنترل هيپرليپيدمی و هيپرتانسيون در پيشگيری از مرگ و مير بيماران همودياليزی و با توجه به تناقضات موجود در تاثير ويتامين E و امگا 3 بر شاخص های فوق و به منظور تعيين تاثير مکمل ويتامين E، اسيد چرب امگا 3 و اثر توام اين دو بر ميزان چربی و فشار خون بيماران همودياليزی، اين تحقيق در انستيتو تحقيقات تغذيه صنايع غذايی کشور در سالهای 78-1377 انجام گرفت.مواد و روشها: پژوهش حاضر به روش کارآزمايی بالينی دو سوکور با مراجعه مستمر بر روی 36 بيمار همودياليزی مبتلا به هيپرليپيدمی (تری گليسريد بيشتر از 200 mg/dl يا کلسترول بيش از 240 mg/dl) صورت پذيرفت. افراد بر اساس سن، جنس، نمايه توده بدن، کلسترل و تری گليسريد سرم مشابه سازی شده و بطور تصادفی به چهار گروه دريافت کننده ويتامين E، اسيد چرب امگا 3، ويتامين E + اسيد چرب امگا 3 و شاهد تقسيم شدند. به مدت 10 هفته، گروه ويتامين E روزانه 300 ميلی گرم ويتامين E، گروه امگا 3 روزانه 2 گرم ايکوساپنتانوئيک اسيد، گروه ويتامين E + امگا 3 روزانه 300 ميلی گرم ويتامين E و 2 گرم ايکوساپنتانوييک اسيد و گروه شاهد دارونما دريافت نمودند. نمونه های خون ناشتا در شروع مطالعه، هفته پنجم و دهم جمع آوری گرديد. کلسترول تام، تری گليسريد، HDL وLDL به روش آنزيماتيک، ويتامين E سرم با HPLC و فشار خون بيماران يک ساعت بعد از شروع همودياليز اندازه گيری شدند. شاخص های تن سنجی و الگوی مصرف مواد غذايی نيز در مقاطع مذکور بررسی گرديد.يافته ها: تغيير معنی داری در نمايه توده بدن و رژيم غذايی افراد، طی مطالعه مشاهده نشد. ميزان ويتامين E سرم در گروه شاهد، ويتامين E، امگا 3 و همچنين گروه ويتامين E + اسيد چرب امگا 3 در شروع بررسی به ترتيب 77.88±16.16، 80.15±30.86، 83.18±25.92 و 103.14±35.43 ميکروگرم در ميلی ليتر بود که در گروه ويتامين E و گروه ويتامين E + اسيد چرب امگا 3 درهفته پنجم ودهم به طور معنی داری افزايش يافت. ميزان LDL در گروه های فوق به ترتيب 84.6±25.3، 110.7±41.1، 117.6±46.6 و113.3±50.9 ميلی گرم در دسی ليتر بود که پس از 10 هفته بررسی، کاهش مشاهده شده در گروه اسيد چرب امگا 3 به لحاظ آماری معنی دار بود (P<0.05). با وجود تغييراتی در ميزان ساير فراسنج های ليپيدمی و فشار خون در افراد مورد بررسی، اين تغييرات از نظر آماری معنی دار نبودند.نتيجه گيری و توصيه ها: از آنجا که دريافت مکمل اسيد چرب امگا 3 سبب کاهش LDL می گردد، تجويز آن بر اساس نياز فردی توصيه می شود.
واژه‌هاي كليديهمودياليز، ويتامين E، اسيد چرب امگا 3، هيپرليپيدمی، هيپرتانسيون،
نحوه استناد به مقاله
Download citation data for: BibTeX | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks |  
Send citation data to: CiteULike | RefWorks |
سرافرازی ندا ، اتابک شهناز ، ولائی ناصر ، کيمياگر مسعود ، بررسی مقايسه اثرات مکمل ويتامين E، اسيد چرب امگا 3 و اثر توام اين دو بر چربی و فشار خون بيماران همودياليزی نشريه پژوهنده، 1380; 6 (5) :9-15
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

كد امنيتي را در كادر بنويسيد >
 
برگشت به فهرست نشريات جلد 6, شماره 5 - ( دى 1380 )
Static site map - Persian site map - English site map - Created in 0.083 seconds with 584 queries by AWT YEKTAWEB 2.0.6.5